Πόσο επικίνδυνες είναι για την υγεία μας οι χημικές ουσίες από τις συσκευές ατμίσματος;

Νέα μελέτη με τη βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης ανέλυσε τη χημική σύνθεση 180 γεύσεων.

Article featured image

Οι χημικές ουσίες που χρησιμοποιούνται για την παραγωγή ατμών στις αντίστοιχες συσκευές ατμίσματος, θα μπορούσαν να είναι τοξικές όταν θερμαίνονται και εισπνέονται, σύμφωνα με έρευνα.

Οι συσκευές ατμίσματος θερμαίνουν σε υψηλές θερμοκρασίες τις αρωματικές ουσίες - γεύσεις - που βρίσκονται σε υγρή μορφή για να σχηματίσουν ένα αερόλυμα που στη συνέχεια εισπνέεται.

Οι υγρές γεύσεις των ατμιστικών συσκευών περιέχουν χημικές ουσίες όπως φυτική γλυκερίνη, προπυλενογλυκόλη, νικοτίνη και αρωματικές ύλες, αναμεμειγμένες σε διάφορες ποσότητες.

Προηγούμενα πειράματα έδειξαν ότι ορισμένοι ατμοί με γεύση φρούτων – όπως η φράουλα, το πεπόνι και το μύρτιλο – παράγουν επικίνδυνες ενώσεις που ονομάζονται πτητικά καρβονύλια
λόγω αυτής της διαδικασίας θέρμανσης. Τα πτητικά καρβονύλια είναι γνωστό ότι έχουν επιπτώσεις στην υγεία που σχετίζονται με χρόνια αποφρακτική πνευμονοπάθεια (ΧΑΠ), καρδιαγγειακές παθήσεις και μορφές καρκίνου.

Λόγω της πληθώρας χημικών ουσιών που χρησιμοποιούνται σε δεκάδες χιλιάδες διαφορετικά προϊόντα ατμίσματος, η διεξαγωγή πειραμάτων για τον έλεγχο της τοξικότητας κάθε μάρκας και γεύσης θα μπορούσε διαρκέσει δεκαετίες.

Η πρόσφατη μελέτη αντί για χημικό έλεγχο χρησιμοποίησε τεχνητή νοημοσύνη για να αναλύσει τη χημική σύνθεση 180 γεύσεων και να προσομοιώσει τον τρόπο με τον οποίο αποσυντίθενται όταν θερμαίνονται. Η έρευνα, που δημοσιεύτηκε στο Scientific Reports, προέβλεψε ότι οι ατμοί παράγουν 127 «οξεία τοξικά» χημικά, 153 «κίνδυνους για την υγεία» και 225 «ουσίες που προκαλούν ερεθισμό».

To άτμισμα προκαλεί παρόμοια βλάβη στο DNA με το κάπνισμα

Σχεδόν κάθε γεύση που εξετάστηκε μέσω της τεχνητής νοημοσύνης έδειξε τουλάχιστον ένα υποπροϊόν που ταξινομήθηκε ως κίνδυνος για την υγεία, με τις περισσότερες γεύσεις να δείχνουν αρκετά προβληματικά υποπροϊόντα. Οι τοξίνες εντοπίστηκαν τόσο σε γεύσεις που περιείχαν νικοτίνη όσο και σε γεύσεις που δεν είχαν.

Η ερευνητική ομάδα του Πανεπιστημίου της Ιατρικής και Επιστημών Υγείας του Δουβλίνου, συμπεραίνει ότι υπάρχει «πιθανή απειλή για τη δημόσια υγεία που αντιμετωπίζουν τα 4,5 εκατομμύρια ατμιστές στο Ηνωμένο Βασίλειο» και μια επείγουσα ανάγκη για «ενισχυμένους περιορισμούς» στις γεύσεις. Οι επιστήμονες επίσης ανέφεραν την ανάγκη θέσπισης «αυξημένων περιορισμών» σε σχέση με τους κινδύνους που ελλοχεύουν ειδικά για τους νέους.

Τα μέτρα της κυβέρνησης της Μεγάλης Βρετανίας για το άτμισμα

Τον Ιανουάριο, η κυβέρνηση της Μεγάλης Βρετανίας ανακοίνωσε ότι θα απαγορεύσει τις συσκευές ατμίσματος μιας χρήσης και θα περιορίσει τις γλυκές και φρουτώδεις γεύσεις. Ο επικεφαλής της έρευνας Ντόναλ Ο’ Σι και καθηγητής χημείας είπε ότι η βρετανική κυβέρνηση θα πρέπει να επεκτείνει τα μέτρα και να αφαιρέσει όλες τις γεύσεις για τις συσκευές ατμίσματος. Είναι σημαντικό να κατανοήσουμε τον αντίκτυπο τους στην υγεία «πριν να είναι πολύ αργά», πρόσθεσε.

«Βρισκόμαστε στο κατώφλι ενός νέου κύματος χρόνιων ασθενειών που θα εμφανιστούν σε 15 έως 20 χρόνια από τώρα λόγω της έκθεσης σε αυτές τις χημικές ουσίες».

Σύμφωνα με την επιστημονική μελέτη, δεδομένης της δημοτικότητας των συσκευών ατμίσματος στους εφήβους αλλά και τους νεαρούς ενήλικες που δεν καπνίζουν, η κατανόηση των μακροπρόθεσμων επιπτώσεων αυτών των προϊόντων στη δημόσια υγεία, τη νοσηρότητα και τη θνησιμότητα είναι ζωτικής σημασίας.

Απαντώντας στα ευρήματα, ένας εκπρόσωπος του Υπουργείου Υγείας και Κοινωνικής Φροντίδας είπε: «Οι συμβουλές για την υγεία είναι σαφείς - εάν δεν καπνίζετε, μην ατμίζετε και τα παιδιά δεν πρέπει ποτέ να ατμίζουν.

«Είναι σαφές ότι γεύσεις όπως το μαλλί της γριάς και η κόλα κερασιού στοχεύουν σκόπιμα σε παιδιά και όχι σε ενήλικες καπνιστές που προσπαθούν να κόψουν το κάπνισμα, κάτι που είναι εντελώς απαράδεκτο. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο λαμβάνουμε αποφασιστικά μέτρα και θα περιορίσουμε τις γεύσεις των ατμών».

Ο καθηγητής Σαντζάι Άγκραγουάλ, ειδικός σύμβουλος του Royal College of Physicians, είπε ότι το άτμισμα μπορεί να είναι ένας πολύ αποτελεσματικός τρόπος για να απεξαρτηθεί κάποιος από το τσιγάρο, θα πρέπει να χρησιμοποιείται μόνο για αυτόν τον σκοπό.

ΠΗΓΗ